Het begin van het jaar zijn we als bedrijven en organisaties allemaal weer bezig met de doelen, plannen, missies en targets voor het nieuwe jaar. Een goed begin van het jaar: nadenken over het jaar dat komen gaat. Wat gaan we doen, hoe gaan we dat bereiken en wat hebben we hiervoor nodig. Vergeet 1 ding hierbij niet. Wat willen we doen met marketing en reclame? Dat is een belangrijk onderdeel bij het behalen van jullie targets in een jaar.
Jaarlijks zien we het nog: klanten die pas gaan nadenken over een Sinterklaas advertentie als de Sint al op de boot zit, klanten die pas aan liefde denken als Valentijnsdag al bijna is geweest of veel te laat aanbiedingen doorgeven die dezelfde week al klanten moeten trekken. We doen ons best, vaak lukt het ook nog. Maar voorbereid aan de slag gaan werkt natuurlijk beter.
Dus.. zullen we samen aan de slag gaan met jullie marketingplan voor 2023? Wat willen we bereiken met die website, hoeveel bezoekers willen we verwelkomen in de winkel of op de shop, hoe zetten we ons marketingbudget efficiënt in door tijdig advertenties in te kopen en op tijd met campagnes aan de slag te gaan. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook geld en het maakt je veel bewuster van de stappen die gezet moeten worden om de doelen te behalen en marketingbudget in te zetten.
Waar moet je aan denken:
- Inzicht in uitgaven voor marketing
- Vooraf nadenken over acties en advertenties
- Wat moet er geplaatst worden op sociale media en wat gaan we uitgeven aan adverteren op bijv. Facebook
- Doelen bepalen voor bezoekersaantallen of verkoop via website of webshop
- Actief nadenken over het inzetten van zoekmachine optimalisatie en bijv. Google Ads
Maar het kan al zo simpel zijn als het bepalen of er nog voldoende visitekaartjes en briefpapier zijn, of er nog nieuwe visitekaartjes moeten komen voor een collega die promotie krijgt of dat een sponsorbord aan vervanging toe is.
Onze vakidioten zijn het natuurlijk wel gewend, ad-hoc werken, snel schakelen en dingen regelen. Ook al ligt er een volledig uitgewerkt plan, soms moet je even inspelen op een gewonnen wedstrijd, dat nieuwe product wat je nog niet wist dat je zou verkopen of die pandemie. Inspelen kan natuurlijk altijd. Maar door in grote lijnen uit te zetten, weten we op tijd wat er gebeuren moet en welke marketingkanalen en reclame uitingen ingezet moeten worden. Tijd geeft meer creativiteit en uiteindelijk minder kosten.
Bedenken, uitvoeren en monitoren
Tijd om na te denken over jullie marketingplan voor 2023? Zet i’m Storm in! We schrijven samen het plan, werken de campagnes en marketing uit, beheren het overzicht en verzorgen natuurlijk alles rondom website, sociale media, advertenties en drukwerk.
De vakidioten van i’m Storm geven marketing en reclame vorm.